LITEN FUNDERARE.

har tänkt lite på en sak.
tänkt och tänkt, en liten fundering bara. alltså inte så att jag gått runt och, äh vafan. jag har tänkt på en grej!

hur kommer det sig att det är lättare för killar att skaffa tjej än tjejer att skaffa kille?
visst, it takes two to tango men det jag menar är.
en ful tjej har väldigt svårt att haffa en snubbe medans en ful snubbe har alla chanser i världen, bara han kan dansa, har en snygg mangafrilla och kan sjunga. voila. tjejer kryper efter som små hundar. why? om han dessutom är en gentleman så är han all set. men det spelar ingen roll hur gentlewoman-ish en ful tjej. she's out of the market.
nu drar vi inte alla över en kam men i många fall stämmer detta.

som samhällsbarn är jag medveten om att jag behöver evidence. vi tar det senaste nytt som ett case study.
kvinnan som gifte sig med världens tjockaste man. väldigt impressive. han har säkert världens största hjärta också men frågan är, hur stor är sannolikheten att världens tjockaste kvinna blir bortgift? även om hon har världens näst största hjärta. life's unfair sometimes.

som sagt, en liten fundering bara.

Kommentarer
Postat av: Björn

Hon kanske hade en fetisch för stora män. Precis som massor av killar gillar stora kvinnor. Killar som tom matar sina kvinnor med massa junk för att få dem att bli ännu större.



Sen upplever jag precis tvärtom att tjejer har mycket lättare än killar att träffa någon. Om en tjej och en kille skulle gå runt i ett shoppingcenter och fråga random people om en dejt, så skulle hon vara mycket mer framgångsrik än killen. Var något program som testade det i Gallerian i Sthlm. Den visade att tjejen fick ett klart positivare gensvar än killen.



Däremot verkar det som killar som ser bra ut kan bete sig i princip hur som helst, utan att tjejerna tar avstånd (iakttagelser på krogen). Medan en alldaglig kille kan få en drink i ansiktet.

2009-05-29 @ 00:57:42
Postat av: Victoria

om vi utgår från ditt exempel så bevisar det ju återigen att killar har lättare att skaffa tjej, beror nog på att de har lättare att acceptera/godkänna en tjej och att utbudet är snäppet större än vad vi tjejer har. kan jag tycka.



om vi pratar om snygga människor så är det ju oftare man ser en ful kille med en snygg tjej än en snygg kille med en ful tjej (undantag finns men utgör ej majoriteten) sen må man tycka att jag är stereotypisk men inte många snygga killar har något i bollen medans det kryllar av snygga tjejer med kunskaper i bagaget. återigen, större utbud för killar.



kanske kom lite off "the actual point" men ah, you get it.

2009-05-29 @ 15:52:54
URL: http://victory.webblogg.se/
Postat av: Björn

(Precis hemkommen från klubbande)

För just dom killarna kanske det är "lättare" att skaffa tjej, eftersom deras klientel är ganska utsatta i vanliga mått mätt i samhället. Hur många stora tjejer känner att de kan välja och vraka på köttmarknaden. Kan det (tyvärr) inte bli så att de tar någon som älskar dem för att de uppfyller deras fetisch, men att de egentligen skulle ha föredragit någon annan? Fast fetischer känns svårt att inkludera i normalfallen...



I Kina kan ju tjejer vraka och välja bland männen, eftersom konsekvensen av enbarnspolitiken och den allmänna tanken förut var att pojkar var att föredra (vet inte om den tanken lever i samma utsträckning nu). Det har gjort att andelen män är högre än kvinnor och att kvinnorna kan i princip ha julafton på köttmarknaden.



När du säger ful kille och snygg tjej, grundar du det på iakttagelser du gjort på stan, eller när båda är nyduschade och inte har hunnit sminka sig? För på stan är det inte särskilt rättvis bedömningsgrund, eftersom ni tjejer sedan tonåren lär er att framhäva det som ser fördelaktigt hos er, samt dölja det som är mindre fördelaktigt. Något som vi män inte får lära oss i samma utsträckning. Sen tror jag att män och kvinnor är attraherade av olika saker hos sin partner. Exemplet snygg bimbo och mindre vacker man. Att de är ihop kan kanske bero på att han ger det hon vill ha i form av pengar och social status, medan hon är den bästa accessoaren han kan tänka sig att ha.



Tycker att det både finns manliga och kvinnliga bimbos. Sen känns det som bara för att en man eller kvinna ser bra ut och har smartness, så behöver det inte nödvändigtvis betyda att de är attraktiva människor. Liksom alla andra kan de ha en personlighet och attityd till sin omgivning, som är direkt motbjudande. Bara för att man haft tur i det genetiska lotteriet betyder det inte att man är en bättre och mer kärleksfull människa. Däremot måste jag nog säga att tyvärr kan det vara så att snygga, framgångsrika (smarta) tjejer kan avskräcka många män, eftersom de kan känna sig hotade. Fast det är nog enbart pga vårat patriarkatiska samhällsarv. Tror det kommer att jämna ut sig med tiden ;)

2009-05-30 @ 04:23:24
Postat av: Victoria

på tal om det så kom jag på en annan tanke jag har, jag kan tycka att som du säger, tjejer väljer en kille som älskar henne medans killar kan välja en tjej som han älskar. tror tjejer har lättare att falla för en kille med tiden än en kille falla för en tjej med tiden. gillar han inte tjejen så lär han inte stick around utan drar ut på marknaden och spanar. försöker inte påstå att tjejer är mer trogna men snarare att sannolikheten att en tjej med tiden faller för en ful kille som ger hela sitt hjärta. hon blir liksom emotionally rubbad. sen kvittar det hur mycket en tjej ställer upp och gör för killen, gillar han inte henne så gör han inte det. han vet liksom att han kan hitta en snygg tjej som gör precis det som den "fula" tjejen gör.



bara för att kina nu råkar ha fler hanar än honor betyder ju inte att tjejerna kan välja och vraka hit och dit. det är ju fortfarande kvalitén som gäller.



jag antar att jag syftade på när båda är fixade. speciellt tjejen då tjejer har en tendens att som du säger, framhäva sina bästa sidor. fast i många fall så är det ju ändå första intrycket som betyder mest. hon är snygg på alla dejter, han faller för henne, ser henne sedan utan smink men ser ändå det fina i henne då han hunnit falla för henne. sen kan jag tycka att många killar gillar att visa upp sin tjej som accesoar, så det kvittar ju hur hon ser ut hemma, så länge hon ser bra ut ute.



känner att mycket av det jag sagt kan misstolkas då jag knappt vet vad min poäng är längre. (kl är över 3) återigen så drar jag ju inte alla över en kam men en liten poäng finns det i alla i det jag försökt säga. självklart håller jag med om det mesta du sagt också.



trevlgit med debatter men känn dig inte tvungen att svara på denna uppsats. det lär komma fler chanser :)

2009-05-31 @ 04:22:07
URL: http://victory.webblogg.se/
Postat av: Björn

Hahaha :) Jag svarar inte för att jag känner att jag måste. Jag svarar för att detta roar mig :)



Det du sa var i princip att tjejer kan köpas, medan killar inte kan bli köpta :P Känns även som tanken om att tjejen kan bli kär med tiden, men inte killen bygger på att början av ett förhållande är att killen väljer en tjej som är attraherad av honom. Hon å andra sidan kanske inte var så attraherad ifrån början, men blir så småningom charmad eller äcklad. Enligt dessa förutsättningar kan ju i princip vilken kille som helst få vilken tjej som helst. Trevlig tanke för en alldaglig kille ;)



Uppoffringar är ett väldigt intressant ämne, som jag känner har aktualiserats i min omgivning den senaste tiden. Vad är uppoffringar enligt dig? I just detta ämne tror jag det finns stora skillnader i vad en man och en kvinna anser är uppoffringar för varandra. En tjej kanske känner att hon gör och ställer upp för en kille, medan han kanske känner att det är självklarheter i ett förhållande och att det inte ska ses som en uppoffring. Personligen tror jag att vi pratar helt olika språk och förbiser varandras "uppoffringar" för varandra i förhållandet. Det leder senare till att man känner sig allmänt ouppskattad, vilket i sin tur leder till en enorm frustration. Tyvärr leder det ofta till att man börjar bråka över det och hur sexigt är det att höra "Jag gör ta mig fan allt för dig, men du gör inget för mig!"? Då har det ju övergått från kärlek till belastning och skuld :(



Tillgången på hanar är ju större och det kan ge en skenbar bild av att även kvalitén sjunker. Fast om kvalitén är en procentsats, så är ju det faktiska antalet kvalitativa hanar högre. Eftersom antalet kvinnor är lägre, så har ju fler kvinnor tillgång till större antal kvalitativa män ;) En tårta som växer, samtidigt som antalet gäster som ska dela på den sjunker :P



Fast om han har fallit för henne, så tror jag inte att det bara är för hennes fina yttre :P Vi kan verka enkelspåriga, men så är inte fallet (tycker jag). Visst så är att det yttre spelar en ganska stor roll till en början. För alla vill väl känna sig fysiskt attraherad av sin partner? Däremot förändras det i det långa loppet, då personlighet och attityd spelar en större roll. Gruppen av kvinnor som besitter allt det där är tyvärr väldigt begränsad :( För kvinnor som ser väldigt bra ut och vet om det, de har en tendens att stagnera i sin personliga utveckling. Fast det är nog en regel som inte är kopplat till ett specifikt kön. Bara det att jag tänker mer på det när det gäller tjejer, eftersom de är min målgrupp :P



Tror nog att vi båda kan ha spårat ur lite från grundtanken, men det tar inte iväg det roliga i det hela ;)

2009-05-31 @ 10:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0