PLUGGTIPS.

när jag ändå pluggar så mycket att jag knappt har något annat att skriva om så kan jag lika bra dela med mig av mina pluggtips, det vill säga hur jag brukar gå till väga för att visa böckerna att det är jag som bestämmer här.

1. bunkra upp med antingen sötsaker, frukt om du är den nyttiga typen och gärna en kopp te. jag är en sucker för choklad så det brukar bli en massa chocolate bars, kakor och eventuellt frukt. och så en kopp clarity te.

2. skaffa en pluggpartner, helst en som sitter och grovpluggar från början till slut. detta gör att när du då och då sneglar åt hennes/hans sida så känner du världens ångest och får dåligt samvete för att du precis kollat din facebook. med tiden så slutar du att göra det och känner dig mer motiverad. kan kompisen så kan du! om ni dessutom läser samma kurs så underlättar det ju en aning då ni kan hjälpa varandra.

3. använd färger men inte för många. max 3 skulle jag säga. annars blir det kaos på pappret och du har svårt att hålla koll på vad färgerna står för. brukar highlighta med rosa för det som är viktigast, kanske någon keypoint eller citat och därmed behöver min uppmärksamhet mest. gula färgen highlightas på det mindre viktiga men ändå saker som är värda att läsa. där blir det stopp för mig, den tredje pennan jag har till hans är en penna som jag stryker under saker som behövs förklaras eller som kan förkortas, drar ett streck till kanten och skriver där min egna text. (nästa gång läser jag den texten istället för hela paragrafen, smidigt) får texten inte plats så använd post its lappar.

4. var ej för uppklädd för det kommer bara påverka din koncentrationsförmåga då du tänker och hoppas att någon hunk ska få syn på dig. helst inte nu när jag inte har tid. så sitt med avslappnade kläder, håret i en knut (för att undvika att du pillar för mycket i det) och helst osminkad. när du kommit till punkten då du är ubertrött och känner för att gnugga dig i ögonen så kommer du ångra dig stort. tänk dig att sitta i ett par tighta jeans, inte bekvämt om du ska sitta i flera timmar. plugga inte bara för sakens skull, att folk ska få syn på dig och tro att du är ambitiös. lär dig något! annars kan du lika bra gå ut i solen istället för att sitta inne och slösa tid.

5. dela arbetet in i stycken och sätt upp deadlines om du märker att det går segt. tänk, när jag är klar med första stycket så får jag läsa min mail i fem minuter. eller när jag läst ut 2 kapitel så får jag vila i 10 minuter. du ska ha något att se fram emot. det underlättar och jag kan säga att vid sådana tillfällen är även de minsta belöningarna väldigt uppskattade.

6. lyssna på musik. en punkt med väldigt delade åsikter så vissa behöver 100% tystnad men för er som kan lyssna på musik samtidigt utan att bli alltför påverkade, försök att undvik låtar du kan texten på. slutar bara med att du sitter och sjunger i takt med musiken.

7. tänk positivt när motivationen känns nere. läser du inte denna stycke nu så kommer du få göra det senare ändå. bättre sen än aldrig, ja, men inte när du tänker så om varje stycke. då kommer vissa stycken falla in i kategorin "aldrig" då din tid knappt räcker till. så försök ha kvar det positiva tankesättet om att du kommer få mer tid över till annat senare.

8. nä nu hinner jag inte med några fler. ska stoppa ner dessa sju punkter i väskan och möta Lyn nere i bibblan!
hörs senare folks!


Kommentarer
Postat av: maxlin

Punkt 5. BULLSHIT att du kollar din mail i 5 MINUTER! blir alltid max en halvtimme!

2009-05-10 @ 21:58:53
Postat av: maxlin

Punkt 5. BULLSHIT att du kollar din mail i 5 MINUTER! blir alltid max en halvtimme!

2009-05-10 @ 21:59:42
Postat av: Caroline

hihi, gillar dina punkter. Punkt 6 är väldigt bra. Kan inte plugga utan musik.

2009-05-11 @ 14:40:29
URL: http://oreokex.blogspot.com
Postat av: Uncle Kai

9. Sluta blogga och börja plugga istället!...Då sparar man tid och kan dessutom använda all sin koncentration till att faktiskt lära sig något.



Tips från coachen... /ur daddy

2009-05-11 @ 19:58:45
Postat av: Uncle Kai

9. Sluta blogga och börja plugga istället!...Då sparar man tid och kan dessutom använda all sin koncentration till att faktiskt lära sig något.



Tips från coachen... /ur daddy

2009-05-11 @ 19:59:19
Postat av: Victoria

om jag slutar blogga, hur ska du då underhålla dig själv unc?

2009-05-13 @ 01:59:22
URL: http://victory.webblogg.se/
Postat av: marii

bra tips. ......ska prova det från och med imrogon!!



PUUSSSAR



p.s. ser att du kmr den 15:e, landa direkt till stadsbibliotek då HAHAHA

2009-05-13 @ 20:58:13
Postat av: Victoria

tro mig, om det fanns direktflyg manchester-stadsbiblioteket så skulle jag ta det! tyvärr måste jag mellanlanda... dont worry, i'll be there!

2009-05-13 @ 21:53:01
URL: http://victory.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0