Recept.

Fick ett önskemål om att jag skulle lägga upp receptet till my latest addiction, mammas blåbärspaj så här kommer den!

Sätt ugnen på 200 grader.

Pajdeg:
4.5dl mjöl
2 msk strösocker
200g smör (Mikra ej smöret, låt den ligga i rumstemp. så den blir mjuk så blir det lättare att blanda)
Blanda allt i en bunke.
Fyll pajformen (se till att platta till kanterna så det inte blir alltför tjockt)
Lägg in i ugnen och låt grädda i några minuter tills den fått en fin gyllenbrun färg.

Medans degen ligger i ugnen, Gör vaniljkrämen:



4dl mjölk
2.5msk socker
2.5msk vaniljpulver

Lägg på spisen, vispa tills den tjocknar till. Lägg vid sidan om i väntan på pajdegen.

Det är egentligen bara att följa instruktionerna på paketet, jag kör på den för fyra personer men det beror lite på hur stor pajformen är/hur mycket kräm man vill ha. Samma sak med sockret, jag brukar föredra att inte ha i alltför mycket socker.
När pajdegen är klar, ta ut den.
Häll i frysta blåbär.
Häll i krämen och fördela fint över hela pajen.
Låt ligga en stund så krämen "stelnar". Jag brukar låta den ligga i ugnen en stund (stäng av ugnen först)
Sen kommer den bästa punkten: Mumsa i dig så mycket du orkar!
See, inte så svårt. Allt som allt tar det väl 15 minuter så Lycka till :) berätta gärna om det blev lyckat ^^

Kommentarer
Postat av: Anonym

är inneboende just nu och inte världens lättaste att baka.. men jag ska ge det ett försök så fort jag får egen lgh :D

2012-01-19 @ 21:53:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0